A lakásfelújítók harmada nyúlt hozzá a fürdőszobájához az elmúlt egy évben, aki pedig még csak tervezi a renoválási munkálatokat, az is szeretné valamiképpen megváltoztatni ezt a helyiséget – derült ki a Strohm Teka Fürdőszoba Körkép országos reprezentatív kutatásából. Nem véletlen, hiszen az otthonfelújítási támogatások ezeket a munkálatokat is ösztönzik és bár a beruházások jellemzően praktikus célokat szolgálnak, a kényelem és a design szempontja is egyre fontosabbá válik.
A tisztálkodás mellett a fürdőszoba a feltöltődés helyszíne is, ahol akár órákat is eltöltünk egy-egy nehéz nap után vagy lassabb hétvégi reggelen. A megkérdezettek több mint fele itt frissíti fel magát, negyedük pedig emellett szellemi feltöltődére, „énidőre”, megszépülésre is használja a lakásnak e terét.
Az utóbbi évek tartós otthonléte ráerősített a trendre, miszerint a fürdőre egyfajta szentélyként tekintünk – ide vonulhatunk el, ha csendre és feltöltődésre vágyunk. Sőt a pandémia hatására több lehetőségünk is adódott kihasználni a fürdőszobát is. Igaz ez főleg – a felmérés szerint – a 20-29 éves korosztályra, akik a többi vizsgált korcsoporthoz képest nagyobb szerepet tulajdonítanak ennek a helyiségnek, és jobban ki is használják annak tisztálkodáson túli funkcióit.
Felújítás: minden második fürdőszobát érint
Mindez a lakásfelújítási adatokon is visszatükröződni látszik. Minden tizedik megkérdezett tartott teljes felújítást az elmúlt évben, és minden ötödik tervezi még ugyanezt a közeljövőben. A részleges felújításokat tekintve a legtöbben a konyhát és a fürdőszobát korszerűsítették, mindent egybevetve pedig közel minden második felújítás (48%) érintette a fürdőszobát. Az utóbbiban elvégzett munkák között a festés (63%) a legjellemzőbb, de szorosan követi ezt a burkolás (58%), a mosdókagyló (56%) és a szerelvények (55%) cseréje, beépítése is. A jövőbeli terveket illetően közel azonos százalékú az igény a szerelvények és a fürdőkád lecserélésére (62-61%). Sokan vágynak új mosdókagylóra (50%) és fürdőszobabútorra (44%) is.
A fürdőszoba felújításával, átalakításával kapcsolatos beszerzéseknél a termékek tartóssága (76%) és a megfelelő ár-érték arány (70%) a legfontosabb szempontok. Ezt követi az energiatakarékosság figyelembevétele, ami válaszadók 53%-ánál alapkövetelmény. A dizájnt a megkérdezettek 38%-a tette a nagyon fontos kalapba, elsősorban a 30-39 évesek és az 50 év felettiek.
„Noha a fürdőszoba-felújítások zöme praktikus okokra vezethető vissza, egyre fontosabb szempont a stílus és a trendek is” – fogalmaz Deli Viktória, a Strohm Teka magyarországi marketing igazgatója, aki szerint a kutatásra válaszadók közül minden ötödik ember ügyel arra, hogy a helyiség tükrözze a lakástulajdonos személyiségét.
Tervezés: személyesen egyszerűbb
A tökéletes végeredmény érdekében mind többen veszik igénybe a személyes tanácsadást is. „Bár az internetes oldalak segítenek a tervezgetésben, az érintettek 83%-a élőben is ránézett az adott termékre a döntés meghozatala előtt. Végül a vásárlást is 60%-uk intézte ezen a módon” – mondja Deli Viktória. A szakember úgy véli, a reneszánszukat élő bemutatótermek válnak az inspiráció tökéletes helyszínévé, ahol nem csupán testközelből tekinthetjük meg a legújabb trendeket, hanem személyre szabottan kapunk tanácsokat a fürdőszoba megtervezéséhez, a felszerelések kiválasztásához. Ebben kapunk segítséget nyújtani a Strohm Teka bemutatótermében is.
Az átlagos fürdőszoba jellemző felszereltsége – a szimpla mosdókagyló és a hagyományos fürdőkád – nem mindig elégíti ki a tulajdonosok igényeit: a megkérdezettek átlagosan 4 négyzetméterrel nagyobb fürdőszobára vágynak. Tervek szintjén a kád cseréje a legjellemzőbb: a legtöbben zuhanykabint, sarokkádat vagy hidromasszázs-kádat építenének be.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon és az Instagramon is! Lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!