Az elmúlt ötven év olasz designtárgyai közül nem is egy már a „halhatatlanok” kategóriájába került, s állandó szereplői a különböző múzeumok design-kiállításainak. De olyan tárgyak is akadnak szép számmal, amelyeket a mai napig folyamatosan gyártanak, vagy éppen hosszabb-rövidebb kihagyás után ismét kaphatók.

Az 1917-ben Innsbruckban született Ettore Sottsass a Memphis csoport megálmodója, léttrehozója és életbentartója alapvetően építész és formatervező. Világhírét játékos, tudatosan funkcionalitást nélkülöző tárgyainak köszönheti. Munkásságát számtalan díjjal és kitüntetéssel értékelték

Az 1981-ben Ettore Sottsass megálmodta polc akár a kor, a „Memphis-i évek” meghatározójaként is értékelhető: a 198 centiméter magas, emberke formájú, részben ferde lapokból összeállított termék ugyanis magán hordozza ennek a művészeti irányzatnak minden ismérvét, hiszen antifunkcionális, ugyanakkor játékos és dekoratív. A tipikus, laminált felületkiképzés és a markáns színek a tervező szerint mind arra valók, hogy az embert „megszólítsák, kommunikációra kényszerítsék”

Az eredendően festőművész Gaetano Pescének a szék áll művészi érdeklődése középpontjában. Az általa tervezett ülőalakalmatosságok a legtöbb esetben törékenyek és kényelmetlenek. A nagy áttörést 1969 hozta meg a számára, amikor is a Milánói bútorvásáron kiállított, általa tervezett habszivacs fotel az érdeklődés középpontjába került. Forradalmi alkotása az Up szék is, amelyet lapos dobozba csomagolva dobott a piacra. A jelenleg New Yorkban élő művész egyik legújabb alkotása a Nobody is perfect (Senki sem tökéletes)

A női testet utánzó – a tervezőnek a hírnevet meghozó – fotel habszivacs anyaga a benne elhelyezkedő emberi testhez hasonlóra alakul. A puha, lágy formák, a rikító szinek mind-mind a funkciótól elszakadó, „radikális designt” hirdették

A repülőgépváz formájú világítótestet Alberto Meda és Paolo Rizzatto tervei alapján a mai napig megszakítás nélkül, folyamatosan gyártja Luceplan cég (napjainkban majd minden német postahivatalt ezzel világítanak meg). A 70 centiméter hosszúságú, high-tech konstrukció alumínium vázára lamellákat szerelnek, s a lámpa színe egy szűrő segítségével tetszés szerint változtatható: lehet sárga, zöld, lila, vörös, vagy kék

Mobil berendezést álmodott napjainak lakásába Gae Aulenti. A polgári otthonok „stabilitásáról” addig – többek között – az asztal gondoskodott, amely nehéz és mozdíthatatlan volt. Ezt a humort sem nélkülöző tárgyat az építész-formatervezőnő egy üveglapból és négy biciklikerékből állította össze. A néző egy pillanatra el is bizonytalanodik, vajon megáll-e a lábán ez a különös konstrukció?

Pihenj Micky egérrel! – ez volt a jelszava a japán Toshiyuki Kitanak, amikor ezt a füles fotelra készült „változatát” megtervezte. A lábtartó és a fejtámasz állítható, a fotel kényelmes fekvőszékké alakítható. A vidám, harsány, különféle színekből kombinálható huzatok a kor kissé spártai enteriőrjeinek könnyed hangulatot kölcsönöztek

Aldo Rossi milánói építész gyakran kirándul a formatervezés világába. Az Alessi számára tervezett La Cupola valójában rozsdamentes acélból készült kávéfőző, amely azonban – nevéhez híven – egy reneszánsz épület kupolájának miniatűr változatát mintázza


A tervező vázlata egyértelműen a forma eredatéről szól